logotyp

Preventivní program školy Školní rok: 2017-18

1. Základní údaje o škole

Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP

Základní škola Veltrusy, příspěvková organizace

Jméno a příjmení ředitele

Mgr. Světlana Racková

Telefon na ředitele

315 781 188, 731 617 991

E-mail na ředitele

svetlana.rackova@seznam.cz

 

Jméno školního metodika prevence

Mgr. Lenka Homolková (1. stupeň)

Mgr. Lucie Pavlíčková (2. stupeň)

Telefon

315 781 188

E-mail

lenka.homolkova@skolaveltrusy.cz

lucie.pavlickova@skolaveltrusy.cz

Specializační studium

Ano

 

 

Realizátor vzdělávání

PPP pro Prahu 1, 2 a 4

 

Jméno výchovného poradce

Bc. Miroslava Polášková

Telefon

315 781 188

E-mail

miroslava.polaskova@skolaveltrusy.cz

Specializační studium

Ano

 

 

Realizátor vzdělávání

UK Praha

 

Jméno školního psychologa

Mgr. Klára Matějíková

Telefon

315 781 188

E-mail

psycholog.veltrusy@seznam.cz

 

 

Počet tříd

Počet žáků/studentů

Počet ped. pracovníků

ZŠ - I stupeň

12

301

12

ZŠ - II.stupeň

 8

202

18

Víceleté gymnázium

0

0

0

4leté gymnázium

0

0

0

SŠ – ostatní

0

0

0

Celkem pedagogů na škole*

44 pedagogických pracovníků

30 učitelů, 6 vychovatelek, 1 pedagog volného času, 7 + 3 asistenti

 

2. Stručná analýza situace

Charakteristika školy

Základní škola ve Veltrusech je spádovou školou na malém městě. Region je rizikový z hlediska užívání a výroby návykových látek. Spádový obvod školy zahrnuje 16 obcí. Celkem dojíždí téměř 50 % žáků.

V současné době se škola potýká s nedostatečnými prostory nutnými k výuce. Počet žáků se každým rokem zvyšuje (v letošním školním roce přesáhl číslo 500) a současná budova nedokáže při tomto počtu vyhovět požadavkům na moderní výuku. S tím úzce souvisí také zvýšené nebezpečí rozvoje různých typů rizikového chování a ohrožení bezpečnosti dětí. Na straně zřizovatele aktuálně probíhá diskuze o možné přístavbě školy. Momentálně je však škola postavena před nelehký úkol dostát vysokým nárokům v oblasti výuky i prevence v nevyhovujících podmínkách.

V prvním a čtvrtém ročníku jsou žáci rozděleni do tří kmenových tříd, ostatní ročníky mají vždy dvě paralelní třídy. Využíváme 20 kmenových tříd, 2 odborné učebny /vzhledem k počtu žáků musí i odborné učebny sloužit jako kmenové třídy/, cvičnou kuchyň, tělocvičnu, školní hřiště s umělou i travnatou plochou. To však k výuce TV nestačí. Proto využíváme k výuce i prostory místní sokolovny. Třídy jsou vybaveny moderním školním nábytkem, interaktivními tabulemi nebo dataprojektory se speciálními tabulemi. Materiální a technické vybavení umožňuje realizaci kvalitních preventivních programů.

Ve školní družině pracuje 6 oddělení. Celková kapacita je 170 žáků. Žáci, kteří se z kapacitních důvodů nedostanou do družiny, mohou po vyučování navštěvovat školní klub. Součástí školy je také školní jídelna.

Škola nabízí také široký výběr mimoškolních aktivit (zájmových kroužků) pro žáky 1. i 2. stupně. V nabídce jsou aktivity sportovní, umělecké, přírodovědné a jiné.

Veškeré důležité informace, aktuality a kontakty jsou k nalezení na webových stránkách školy: www.skola.veltrusy.cz. Stránky jsou pravidelně aktualizovány. Škola vede také databázi emailových kontaktů na zákonné zástupce žáků a v případě potřeby jich využívá ke komunikaci.

 

Školní poradenské pracoviště

Na škole působí školní poradenské pracoviště (ŠPP), které se pravidelně schází (v roce 2017-18 je termín schůzek každé úterý 6.vyučovací hodinu). Při schůzkách se projednávají aktuální školní problémy. Každý z členů ŠPP má konzultační hodiny, které visí na webových stránkách školy. Členy ŠPP jsou: školní psycholožka, ředitelka školy, zástupkyně ředitelky, speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence, metodik prevence pro 1. stupeň.

Členové školního poradenského pracoviště:

Vedení školy: Mgr. Světlana Racková, Mgr. Marie Kružicová, Ing. Kamila Hlaváčková

Školní psycholožka – Mgr. Klára Matějíková

Metodik prevence 2. stupeň – Mgr. Lucie Pavlíčková

Metodik prevence 1. stupeň – Mgr. Lenka Homolková

Výchovná poradkyně – Bc. Miroslava Polášková

Speciální pedagožka – Mgr. Miluše Rákosová

 

Oblast prevence

Preventivní působení je součástí školního vzdělávacího programu školy „Učím se pro život“. Škola má zpracovaný školní řád, jehož body korespondují s preventivní strategií školy, dále Preventivní program školy a Školní program proti šikanování.

Důležitým prvkem preventivní strategie školy jsou třídnické hodiny. Třídnické hodiny jsou pro celý 2. stupeň stanoveny jednotně ve středu šestou vyučovací hodinu. Třídní učitelé zde uplatňují vhodné formy práce se třídou jako sociální skupinou. Na 1. stupni jsou třídnické aktivity zařazovány pravidelně do výuky převážně formou socioher, žáci se učí diskutovat a řešit problémy v komunitním kruhu.

Škola má také aktivní žákovský parlament tvořený volenými zástupci 2. až 9. tříd. Žákovský parlament je důležitým činitelem v sociálním klimatu školy – žáci skutečně zažívají pocit, že jsou spolutvůrci života ve škole, řeší aktivně problémy, hledají řešení různých situací a přinášejí náměty pro zlepšení života ve škole. Prohlubuje se pocit sounáležitosti se školou – našimi žáky vytvořené logo: „Je to i tvoje škola!“.

Mezi žáky naší školy se objevují následující typy rizikového chování (v různé míře a četnosti):

  • Agresivita, záměrné ubližující chování

  • Intolerance vůči odlišnostem

  • Projevy závislosti na moderních technologiích

  • Krádeže

  • Projevy vandalismu

Setkáváme se také s nedostatečným výchovným působením ze strany rodičů, s výsledky

příliš tolerantní výchovy v rodině a s nespolupracujícími rodiči.

 

 

Preventivní strategie školy:

Prioritou školy je vytvoření bezpečného školního klima, rozvoj zdravých mezilidských vztahů, podpora zdravého životního stylu žáků, rozvoj sociálních dovedností a komplexní příprava žáků na život.

Základní pilíře preventivní strategie školy:

Práce třídních učitelů a ostatních pedagogických pracovníků

  • Pozorování žáků, vyhodnocování jejich chování a následná práce s jedinci či kolektivem

  • Kvalitní vedení třídnických hodin

  • Sledování absencí žáků

  • Stmelování třídního kolektivu, řešení problémů v kolektivu

  • Podpora spolupráce rodiny a školy

  • Další vzdělávání v oblasti prevence

 

Podpora zdravého životního stylu

  • Pobyt venku o velké přestávce (dle podmínek a dohodnutých pravidel – střídání 1. a 2.stupně kvůli bezpečnosti)

  • Podpora pitného režimu

  • Zapojení do projektu Ovoce do škol a Mléko do škol

  • Automat na zdravou výživu

  • Účast tříd na ŠVP, školních výletech, sportovních akcích, lyžařském pobytu

 

Rozvoj osobnosti žáka

  • Nácvik sociálních dovedností v přirozených a modelových situacích

  • Rozšiřování informovanosti a právního povědomí v oblasti rizikového chování

  • Rozvoj povědomí o právech a povinnostech dětí

  • Pravidelné vzdělávací aktivity – např. interaktivní semináře, divadelní představení, besedy, exkurze

  • Zapojení žáků do akcí pořádaných pro veřejnost

 

Rozvoj mezilidských vztahů

  • Aktivity v rámci třídnických hodin

  • Projekt Můj patron

  • Celoškolní projektové dny

  • Celoškolní akce – besídky, jarmarky, vystoupení pro rodiče, Bezva den, Setkání,…

  • Akce vyšších ročníků pro nižší ročníky (představení v rámci dramatické výchovy, besídky,…)

 

Podpora aktivního využívání volného času dětí

  • Nabídka kroužků a mimoškolních aktivit

  • Sportovní akce

 

Rozvoj spolupráce s rodiči

  • Certifikát Rodiče vítáni

  • Propracovaný systém včasného informování rodičů (webové stránky, email, telefonický kontakt)

  • Možnost využití konzultačních hodin, individuálních konzultací

  • Poradenské služby – ŠPP, školní psycholog

  • Realizace akcí pro rodiče a veřejnost

 

 

 

 

 

 

3. Stanovení cílů MPP

Dlouhodobé cíle:

  • podpora zdravého životního stylu;

  • pomoc žákům při ochraně jejich lidských práv, zejména pak jedincům z nejvíce ohrožených skupin;

  • oddálení, zabránění či snížení výskytu sociálně-patologických jevů;

  • předcházení následujícím rizikovým jevům: drogové závislosti, kouření a alkoholismus, kriminalita a delikvence, virtuální závislosti, záškoláctví, šikana a jiné formy násilného chování;

  • zvýšit svým působením schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí;

  • úzká spolupráce s rodiči;

  • zvyšování profesní připravenosti pedagogických pracovníků.

 

Cíl:

Zvýšit povědomí žáků o oblastech zdravého životního stylu

Ukazatele dosažení cíle:

Výstupy ve vyučovacích předmětech – prvouka, přírodověda, přírodopis, VKZ, VKO

Zdůvodnění cíle:

Zdravý životní styl žáků

Návaznost na dlouhodobé cíle:

Podpora zdravého životního stylu

 

Cíl:

Minimalizovat výskyt šikany ve škole

Ukazatele dosažení cíle:

Průzkum mezi žáky, dotazník

Zdůvodnění cíle:

Zajistit bezpečné prostředí pro všechny žáky

Návaznost na dlouhodobé cíle:

Pomoc žákům při ochraně jejich lidských práv, zejména pak jedincům z nejvíce ohrožených skupin

 

 

Cíl:

Zlepšit kvalitu třídnických hodin na 2. stupni, zavádět TH na 1. stupni

Ukazatele dosažení cíle:

Průběh třídnických hodin

Zdůvodnění cíle:

Práce s kolektivem, podpora vztahů ve třídě

Návaznost na dlouhodobé cíle:

Oddálení, zabránění či snížení výskytu sociálně-patologických jevů

 

 

 

 

Cíl:

Pokračovat v nastaveném programu primární prevence pro 1. a 2. stupeň

Ukazatele dosažení cíle:

Počet konaných aktivit a počet zúčastněných žáků, zpětná vazba

Zdůvodnění cíle:

Rozvoj dovedností a znalostí v oblasti prevence RCH u žáků

Návaznost na dlouhodobé cíle:

Předcházení následujícím rizikovým jevům: drogové závislosti, kouření a alkoholismus, kriminalita a delikvence, virtuální závislosti, záškoláctví, šikana a jiné formy násilného chování

 

 

 

 

Cíl:

Aktivní zapojení žáků do školního parlamentu

Ukazatele dosažení cíle:

Počet realizovaných setkání, ohlasy ze stran žáků, počet a kvalita akcí ŠP

Zdůvodnění cíle:

Spoluzodpovědnost dětí za dění ve škole, vrstevnické výchovné působení

Návaznost na dlouhodobé cíle:

Zvýšit svým působením schopnost žáků činit informovaná a zodpovědná rozhodnutí

 

 

 

Cíl:

Posílení spolupráce škola - rodiče

Ukazatele dosažení cíle:

Počet rodičů zapojených do společných aktivit, zpětná vazba, kvalita vztahů mezi rodiči a pedagogy

Zdůvodnění cíle:

Vzbudit v rodičích zájem o dění ve škole, motivovat je k pozitivnímu výchovnému působení

Návaznost na dlouhodobé cíle:

Úzká spolupráce s rodiči

 

 

 

 

Cíl:

Metodická podpora pedagogů v oblasti primární prevence

Ukazatele dosažení cíle:

Informovanost pedagogů, orientace v problematice

Zdůvodnění cíle:

Zkvalitnění výchovného působení na žáky

Návaznost na dlouhodobé cíle:

Zvyšování profesní připravenosti pedagogických pracovníků

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Skladba aktivit MPP pro jednotlivé cílové skupiny

 

a) Pedagogové

Název a odborné zaměření vzdělávání

Třídnické hodiny

Stručná charakteristika

vedení třídnických hodin na 1.a 2.stupni

Realizátor/lektor

Semiramis

Počet proškolených pedagogů

36

Počet hodin

15

Termín konání

28., 29. 8. , 11.10. 2016

 

 

Název a odborné zaměření vzdělávání

 

Stručná charakteristika

 

Realizátor/lektor

 

Počet proškolených pedagogů

 

Počet hodin

 

Termín konání

 

 

Název a odborné zaměření vzdělávání

 

Stručná charakteristika

 

Realizátor/lektor

 

Počet proškolených pedagogů

 

Počet hodin

 

Termín konání

 

 

Název a odborné zaměření vzdělávání

 

Stručná charakteristika

 

Realizátor/lektor

 

Počet proškolených pedagogů

 

Počet hodin

 

Termín konání

 

 

b) Žáci

Tematické bloky ve výuce, zaměřené na prevenci rizikového chování

 

Na 1.stupni jsou preventivní témata zařazena do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Důraz je kladen na formování správných postojů a osobnostních zvyklostí, výuka probíhá převážně formou her, nácviku praktických dovedností, projektů. V rámci mezipředmětových vztahů prolínají preventivní témata všemi předměty.

 

1.ročník

  • riziková místa a situace, vhodná a nevhodná místa pro hru

  • chování lidí

  • soužití lidí

  • osobní bezpečí

  • návykové látky a zdraví

  • přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví

  • čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku

 

2.ročník

  • chování lidí

  • osobní bezpečí

  • osobní bezpečí

  • návykové látky a zdraví

  • přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví

  • čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku

 

3.ročník

  • soužití lidí

  • chování lidí

  • právo a spravedlnost

  • ohleduplnost, etické zásady, zvládání vlastní emocionality

  • rizikové situace, rizikové chování a předcházení konfliktům

  • osobní bezpečí

  • přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví

  • čísla tísňového volání, správný způsob volání na tísňovou linku

 

4.ročník

  • rizika v přírodě

  • rizika spojená s ročními obdobími a sezónními činnostmi

  • pravidla slušného chování

  • základní lidská práva

  • práva dítěte

 

5.ročník

  • duševní hygiena

  • pracovní den a volný čas

  • osobní bezpečí

  • krizové situace

  • bezpečné chování v kontaktu s vrstevníky

  • krizová centra

  • linka důvěry

  • označování nebezpečných látek

  • ochrana člověka za mimořádných událostí

  • dopravní značky, předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích

  • návykové látky a jejich odmítání, hrací automaty a počítače, závislost

  • nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií

  • vztahy mezi vrstevníky

  • partnerství, manželství, rodičovství

  • základy sexuální výchovy – rodina, vztahy v rodině, partnerské vztahy, osobní vztahy, etická stránka vztahů

  • etická stránka sexuality, HIV/AIDS

  • sexuální zneužívání – ochrana

  • komunikace

  • mezilidské vztahy

  • řešení konfliktů

 

Od 6. do 9. třídy jsou preventivní témata zařazena do předmětu výchova ke zdraví, časová dotace je 1. hodina týdně. Při výuce je kladen důraz na aktivitu žáků, nácvik dovedností metodami dramatické výchovy, sociálně- psychologickými hrami, prací s dokumentárními filmy (Jeden svět na školách – jsme registrovanou školou v tomto projektu Člověka v tísni).

Učivo VKZ po ročnících – preventivní témata:

6. ročník

  • Mezilidské vztahy

  • Komunikace a kooperace

  • Respektování sebe sama a druhých

  • Vztahy ve dvojici – kamarádství, přátelství

  • Bezpečné chování – komunikace s vrstevníky

  • Pohyb v rizikovém prostředí

  • Přítomnost v konfliktních a krizových situacích

  • Dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví

  • Skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání

  • Sexuální kriminalita

  • Šikana a jiné projevy násilí

  • autodestruktivní závislosti-zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek

 

 

7. ročník

  • mezilidské vztahy komunikace a kooperace – přijímání názoru druhého, empatie

  • chování podporující dobré vztahy

  • vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – rodina, škola, vrstevnická skupina

  • Média, sekty, komunikační obrana proti manipulaci a agresi

  • celostní pojetí člověka ve zdraví a nemoci – složky zdraví a jejich interakce

  • podpora zdraví a její formy – prevence a intervence, působení na změnu kvality prostředí a chování jedince, odpovědnost jedince za zdraví, podpora zdravého životního stylu, programy podpory zdraví

  • výživa a zdraví – vliv životních podmínek a způsobů stravování na zdraví

  • poruchy příjmu potravy

  • tělesná a duševní hygiena – zásady osobní, intimní a duševní hygieny, otužování

význam pohybu pro zdraví

  • stres a jeho vztah ke zdraví – kompenzační, relaxační a regenerační techniky k překonávání únavy, stresových reakcí a k posilování duševní odolnosti

  • autodestruktivní závislosti – psychická onemocnění, těžké životní situace a jejich zvládání

  • trestná činnost

  • kriminalita mládeže

  • sexuální dospívání a reprodukční zdraví – zdraví reprodukční soustavy, sexualita jako součást formování osobnosti

  • předčasná sexuální zkušenost

 

 

8. ročník

 

  • Mezilidské vztahy

  • Komunikace a kooperace

  • Seberegulace a sebeorganizace činností a chování

  • Celostní pojetí zdraví – základní lidské potřeby a jejich hierarchie

  • Civilizační choroby – zdravotní rizika, preventivní a lékařská péče

  • Ochrana před přenosnými i nepřenosnými chorobami, chronickými onemocněními a úrazy

  • bezpečné způsoby chování (nemoci přenosné pohlavním stykem, AIDS, hepatitidy)

  • Autodestruktivní závislosti – bezpečnost v dopravě

  • Trestná činnost

  • Dopink ve sportu

  • Skryté formy násilí a zneužívání

  • Sexuální kriminalita

  • Sexuální zneužívání dětí

  • Komunikace se službami odborné pomoci

 

 

9. ročník

  • vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – obec, spolek

  • vztahy ve dvojici – manželství a rodičovství

  • zaujímání hodnotových postojů a rozhodovacích dovedností pro řešení problémů v mezilidských vztazích

 

  • pomáhající a prosociální chování

 

  • psychohygiena – sociální dovednosti pro předcházení a zvládání stresu, hledání pomoci při problémech

 

  • sexuální dospívání a reprodukční zdraví – těhotenství a rodičovství mladistvých

  • poruchy pohlavní identity

  • manipulativní reklama a informace – reklamní vlivy, působení sekt

  • autodestruktivní závislosti – psychická onemocnění, těžké životní situace a jejich zvládání

  • trestná činnost

  • kriminalita mládeže

  • odpovědné chování v situacích úrazu a život ohrožujících stavů (úrazy v domácnosti, při sportu, na pracovišti, v dopravě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specifická prevence

Název programu

Program dlouhodobé primární prevence

Typ programu

Interaktivní seminář

Stručná charakteristika programu

Dlouhodobý program zaměřený na podporu zdravého životního stylu, mezilidských vztahů a prevenci vzniku rizikových jevů

Realizátor

Centrum primární prevence Semiramis o.s.

Cílová skupina

Žáci 4. – 7.ročníků

Počet žáků v programu

235

Počet hodin programu

54

Návaznost programu na cíle MPP

  • oddálení, zabránění či snížení výskytu sociálně-patologických jevů

  • předcházení následujícím rizikovým jevům: drogové závislosti, kouření a alkoholismus, kriminalita a delikvence, virtuální závislosti, záškoláctví, šikana a jiné formy násilného chování

  • podpora zdravého životního stylu

Ukazatele úspěšnosti

Postoje a chování dětí v oblastech mezilidských vztahů, rizikového chování, zdravého životního stylu

Termín

Listopad 2017 – květen 2018

Zodpovědná osoba

Konkrétní lektor Semiramis

 

Název programu

Výuka na dopravním hřišti

Typ programu

Interaktivní seminář s výukou jízdy na kole

Stručná charakteristika programu

Seminář zaměřený na prevenci úrazů na kole (výuka – dopravní předpisy, praktický nácvik dopravních situací)

Realizátor

Centrum prevence kriminality a dopravní výchovy Mělník

Cílová skupina

Žáci 4. ročníku

Počet žáků v programu

72

Počet hodin programu

4

Návaznost programu na cíle MPP

  • oddálení, zabránění či snížení výskytu sociálně-patologických jevů

  • předcházení následujícím rizikovým jevům: drogové závislosti, kouření a alkoholismus, kriminalita a delikvence, virtuální závislosti, záškoláctví, šikana a jiné formy násilného chování

  • podpora zdravého životního stylu

Ukazatele úspěšnosti

Počet přidělených průkazů cyklisty na konci programu

Termín

Říjen 2017, jaro 2018

Zodpovědná osoba

Konkrétní lektor Centra prevence kriminality a dopravní výchovy

 

Název programu

Kočičí zahrada

Typ programu

Ucelený program 10 lekcí vedený v rámci PRV.

Stručná charakteristika programu

Program je zaměřený na prevenci vzniku rizikového chování, podporu zdravého třídního kolektivu a mezilidských vztahů, podporu zdravé osobnosti jedince

Realizátor

ZŠ Veltrusy

Cílová skupina

Žáci 3. ročníku

Počet žáků v programu

57

Počet hodin programu

20

Návaznost programu na cíle MPP